Zoekmachineoptimalisatie op je WordPress Website

Nadat je je wordpress website hebt geïnstalleerd, kun je beginnen met het schrijven van berichten. Je wilt natuurlijk dat deze berichten gelezen worden. Een techniek om dit te bereiken is zoekmachineoptimalisatie. Ook wel seo genoemd (Engels: search engine optimalisation). Hiermee zorg je ervoor dat je beter wordt gevonden in zoekmachines als google, bing en duckduckgo. In dit bericht ga ik iets vertellen over onsite zoekmachineoptimalisatie. Dit zijn methodes om je websites te verbeteren voor zoekmachines. Hiermee kun je voor een deel je site hoger in de resultaten van zoekmachines krijgen. Verder zal je je website moeten promoten op allerlei manieren. Dit wordt offsite zoekmachineoptimalisatie genoemd. Hier gaan we het niet over hebben.

Inhoud van het bericht

De inhoud (Engels: content) is het allerbelangrijkste om je bericht hoog in de zoekmachines te krijgen. Zorg ervoor dat je van te voren bedenkt waar je over wilt schrijven. Als je hier goed over nadenkt en dit uitvoert op je site dan zal je zien dat je eigen originele inhoud voor je site krijgt. Mensen die op specifieke onderwerpen zoeken zullen je daardoor makkelijker vinden. Hoe origineler je berichten zijn hoe beter en makkelijker kunnen mensen je website vinden. Mensen die je berichten interessant vinden zullen ze wellicht willen delen op sociale media, zodat andere mensen over jouw berichten horen en deze ook willen lezen. Hierdoor krijg je steeds meer bezoekers.

Sleutelwoorden

Een belangrijke zoekmachineoptimalisatie techniek zijn het verwerken van sleutelwoorden (Engels: keywords) in je bericht. Dit is natuurlijk een logische strategie. Wanneer een bezoeker een woord intypt bij een zoekmachine die op jouw site is er een kans dat je erop gevonden wordt. Het is dan ook handig om te zorgen dat duidelijk is wat het onderwerp van je bericht is. Bijvoorbeeld je schrijft een bericht over honden dan is het wel zo handig als het woord hond hier in voorkomt.

Iets dat je niet moet doen is het sleutelwoord overdreven vaak gebruiken. Dit is namelijk niet prettig voor de lezers van je bericht en dit wordt door de meeste zoekmachines afgestraft. Wanneer je teveel hetzelfde woord gebruikt dan zul je niet meer op dat woord worden gevonden.

Titel en url

Zorg ervoor dat je zoekwoord in de titel en de url staat van je bericht. Dit zorgt ervoor dat je makkelijker wordt gevonden. Let er wel op dat je niet overdrijft en dat de titel prettig leesbaar blijft.

Maak gebruik van kopteksten

Op deze manier breng je eenvoudig je boodschap over. Door kort de essentie van de inhoud van je alinea weer te geven, wordt tekst makkelijker leesbaar. Als je ook in een kopje het sleutelwoord kunt gebruiken, dan kan het je zelfs helpen in de zoekresultaten. In dit stuk maak ik gebruik van zogeheten H2 kopteksten.

Afbeeldingen en Andere Media

Het gebruik van relevante afbeeldingen en andere media dragen bij aan de inhoud van je bericht. Je bericht wordt hierdoor aantrekkelijker en wordt door de lezer meer gewaardeerd. Let er bij het gebruik op dat je toestemming hebt om de afbeeldingen te gebruiken. Schrijf bij de afbeeldingen een zogeheten alt tag. Dit is een beschrijving van de afbeelding die wordt weergegeven als de browser om een of andere reden de afbeelding niet kan downloaden. Het mooist is natuurlijk dat je het zoekwoord meegeeft in je alt tag.

Meta-omschrijving

De meta-omschrijving is de omschrijving die staat als korte samenvatting onder het zoekresultaat. Deze kun je in je bericht meegeven en zal door de zoekmachine worden getoond als je voorkomt in het zoekresultaat. Schrijf daarom een meta-omschrijving van twee zinnen waarin je vertelt waar je bericht over gaat. Het is handig dan een mooie zin te schrijven waar het zoekwoord in voorkomt.

Linken

Voor de zoekmachineoptimalisatie helpt het ook door te linken naar andere relevante websites. Hiermee help je je lezer van je bericht aan meer informatie over het onderwerp waar je over schrijft. Bijvoorbeeld je schrijft een bericht over hondenvoeding en je zet een link in je bericht naar een website over de verzorging van het hondenras Golden Retriever. Op deze manier help je je lezer aan extra relevante informatie en dit geeft extra punten voor je bericht en die zal daardoor hoger komen te staan in de zoekresultaten.

Lengte van je Bericht

Het allerbelangrijkste is dat je een goed bericht schrijft. Veel zoekmachine experts zeggen dat je bericht minimaal 300 woorden moet bevatten. Laat je hier niet door afleiden en zorg ervoor dat je duidelijk je verhaal vertelt. Je zult zien dat je dan makkelijk 300 woorden zult schrijven. Een aantal alinea’s aan tekst zorgt er al voor dat je op de aangeraden 300 woorden komt.

Kun je je verhaal goed uitleggen in minder dan 300 woorden? Ga er dan geen extra tekst bij verzinnen om aan de 300 woorden te komen. Een goed verhaal levert het beste resultaat op.

Sociale Media Knoppen

Eigenlijk spreekt dit voor zich. Je maakt het je lezer hiermee erg makkelijk om je bericht te delen op een sociaal media platform. Hoe vaker zoekmachines zien dat een bericht wordt gedeeld hoe beter het is voor de positie in de zoekmachine. Ook ik waardeer het erg als je dit bericht wil delen op je Twitter, Facebook, Google+ of Pinterest account.

Schone Code en Snelheid

Dit zijn wat technische zaken die van invloed zijn op je positie in de zoekmachines. In het kort kun je zeggen hoe sneller je website laad, hoe prettiger een lezer dit zal ervaren. Iemand die lang moet wachten zal je bericht waarschijnlijk niet lezen. Een hoge snelheid voor je website krijg je door gebruik te maken van een goeie hostingprovider met snelle webservers en door schone code in je website te gebruiken. Over dit onderwerp zal ik binnenkort een bericht schrijven hoe je hiermee kunt omgaan.

Hulpmiddel voor onsite zoekmachineoptimalisatie

Een handig hulpmiddel bij onsite zoekmachineoptimalisatie is de wordpressplugin Yoast SEO.  Met deze plugin kun je eenvoudig zien of je aan de onsite zoekmachineoptimalisatie hebt voldaan. Door middel van stoplichtjes zie je eenvoudig hoe je bericht er zoekmachine technisch voorstaat. Als je een goede tekst met de hierboven beschreven tips toepast zul je zien dat je al door zoekmachines gevonden zult worden.

Dit is natuurlijk een korte introductie in zoekmachineoptimalisatie oftewel seo. Ik heb een paar beginselen over seo willen vertellen. Als ik nog iets tegenkom over onsite zoekmachineoptimalisatie dan zal ik dit in dit bericht verwerken, want seo is altijd in ontwikkeling en over dit onderwerp wordt erg veel geschreven. Het allerbelangrijkste wat je over zoekmachineoptimalisatie moet onthouden is dat een pakkende goede inhoud van je bericht het allerbelangrijkst is.

 

 

 

  • Beoordeeld door Themepower
4.8
Sending
User Review
5 (2 votes)
Zoekmachineoptimalisatie op je WordPress Website is op juni 14th, 2017 aangepast door Henk